Bo hos oss.

Ställ dig i kö.

Bildspel från våra boenden.

Här finns vi

Våra anläggningar är lokaliserade till Bromma (SVPH Bromma Strand och SVPH Nockebyhus) och Fredhäll (SVPH Fredhäll). Här finns moderna lägenheter  för en-personshushåll som är mellan 31-50 kvm stora, respektive två-personershushåll där lägenheterna är mellan 55-90 kvm. Samtliga ligger i vackra omgivningar med närhet till naturen och Mälarens vatten, affärer, apotek och annan service samt bra kommunikationer med närhet till buss, spårvagn och tunnelbana.

Det här ingår i boendet

När du flyttar in betalar du månadsvis totalhyra för din lägenhet. I varje anläggning finns restaurang/matsal. Maten lagas i eget kök av välutbildade kockar. Du är välkommen att ta med familj och vänner till middagen i mån av plats och till självkostnadspris. I totalhyran ingår för närvarande följande:

  • Middag varje kväll
  • TV-abonnemang och bredband 100Mb från Tele2
  • El, vatten och värme
  • Städning av lägenheten varannan vecka
  • Fönsterputsning två gånger om året
  • Välutrustade tvättstugor
  • Tillgång till gemensamhetslokaler (bl.a. sällskapsrum, gästmatsal och klubbrum)
  • Pool med bastu (Nockebyhus och Fredhäll)
  • Gym med tillgång till instruktör
  • Motionshall
  • Bibliotek (filial till Stadsbiblioteket, bemannad vissa tider)
  • Biljardrum
  • Boulebanor
  • Klubbrum
  • Sällskapsrum
  • Möjlighet att hyra övernattningslägenhet
  • Möjlighet att lista sig på vårdcentral placerad i lokaler i anslutning till Nockebyhöjden.
  • Städning sker dagligen av allmänna ytor.

Dessutom: På plats i varje anläggning finns expedition med boendechef och i Nockebyhus även en serviceassistent.
SVPH bedriver egen hemtjänst utifrån biståndsbeslut av stadsdelen.

Här kan du läsa senaste nyhetsbrevet till lägenhetskön.

Bildspel från våra boenden.

Lediga lägenheter

SVPH har drygt 500 hyresrätter med närhet till service, kommunikationer och gröna oaser runt hörnet. Lediga lägenheter publiceras på måndagar och informationen visas i åtta dagar. För att anmäla ditt intresse för en ledig lägenhet måste du logga in på Mina Sidor.

Informations­visningar

Varje vår och höst erbjuder vi dig som är registrerad i lägenhetskön att kunna delta i informationsvisningar av våra anläggningar och få en presentation av SVPH:s koncept och vad det innebär att vara hyresgäst hos oss. Du får träffa boendechefen och en representant för hyresgästerna och ges möjlighet att ställa frågor. Du får se de gemensamma utrymmena och matsalen.

Klicka nedan och anmäl dig till vilken anläggning, dag och tid som passar. Välkommen!

Vanliga frågor och svar

Vad krävs för att flytta in hos SVPH?

Du ska ha fyllt 55 år och vara registrerad i vår lägenhetskö. Du bör också känna dig bekväm med att bo i ett aktivt seniorboende med social gemenskap.

Vad menas med ett aktivt seniorboende i social gemenskap?

För att du ska trivas behöver du tycka om att umgås i en social gemenskap. Förutom de dagliga gemensamma middagarna i restaurangen, finns ett stort antal aktiviteter som drivs av hyresgästerna själva, där SVPH står för lokalerna och dit du är välkommen att delta och bidra. Du kan också starta egna aktiviteter om du saknar något.

När kan jag ställa mig i kö?

När du har fyllt 55 år. För par gäller att den ena personen måste ha fyllt 55 år för att få ställa sig i kö tillsammans.

Förlorar jag min kötid när jag flyttar in?

Ja, som hyresgäst kan du inte stå kvar i kön.

Hur fungerar det när man registrerar sig som par i lägenhetskön?

Par måste registrera sig var och en för sig med varsin egen e-postadress. Därefter anger man varandra som medsökande i formuläret. Båda är då självständiga sökande men har möjlighet att söka en lägenhet avsedd för två personer. Om en person lämnar lägenhetskön står således den andra personen kvar med sin ansökan och kötid.

Måste man vara gift med den man står i kö med?

Nej det behöver man inte.

Hur lång är kön till seniorboendet?

Det står närmare 8 000 personer i lägenhetskön (mars 2023).

Kostar det något att stå i kön?

En avgift omf.n. 300 kr + moms, totalt 375 kr/person och år tas ut. Faktura skickas med e-post från företaget FINQR, som SVPH samarbetar med. Det årliga utskicket går i slutet av mars.

Måste jag ange ett svenskt personnummer när jag registrerar mig?

Nej, det finns en särskild ruta i ansökan som du kryssar i om du inte har svenskt personnummer.

Erbjuder ni hyresrätt eller bostadsrätt?

Det är endast hyresrätter i seniorboendet.

Hur lång tid tar det att få en lägenhet?

Det beror på när en lägenhet som blir ledig kan hyras ut och hur många som visar intresse för samma lediga lägenhet utifrån de fastställda inflyttningsreglerna.

Vilka regler gäller för inflyttning?

Du måste först anmäla ditt intresse när en ledig lägenhet publiceras. Sedan bjuds de som har längst kötid in till visning av lägenheten och får möjlighet att tacka ja eller nej. Om du tackar nej två gånger eller inte kommer på visning av lägenheten (räknas som nej) så hamnar du i karantän i två år.  Mer information om inflyttningsprocessen lämnas av köhandläggaren.

Hur många personer bjuds in till visning av en lägenhet efter att den har publicerats?

Vi bjuder in ett begränsat antal personer  av dem som anmält intresse och har längst kötid.

Vad kostar det att bo hos SVPH?

Du betalar en totalhyra som består av grundhyra för lägenheten samt lägenhets- och personservice.

Hur stora är lägenheterna

Vi har lägenheter avsedda för en person som är mellan 31-50 kvm och lägenheter som är avsedda för två personer som är mellan 50-93 kvm. Storlekarna skiftar mellan de olika senioranläggningarna.

Måste man äta middagen som serveras?

I totalhyran ingår middag varje dag i våra restauranger. Möjlighet till en mindre s.k. restitution (avdrag) finns om du är borta minst fem sammanhängande dagar och för närvarande högst 60 dagar per kalenderår.

Måsta jag gå på informationsvisning innan jag flyttar in?

Vi ser gärna att du har deltagit i en informationsvisning av den anläggning som du flyttar in i. Informationsvisningar äger rum vid ett flertal tillfällen vår och höst.

Hur många lägenheter förmedlas varje år?

Det varierar, men i genomsnitt förmedlas 25-30 lägenheter varje år.

Har alla anläggningar hiss?

Ja, alla anläggningar har hiss.

Har alla lägenheter balkong?

I Nockebyhus och Nockebyhem har alla lägenheter balkong eller uteplats. I Fredhällshusen finns ett fåtal lägenheter med balkong.

Kan jag hyra garage eller parkeringsplats ?

När du har skrivit kontrakt med oss och flyttat in kan du ställa dig i kö för garage eller parkeringsplats. Hos SVPH Fredhäll finns endast utomhusparkering och hos SVPH Bromma Strand endast garageplatser. Vid SVPH Nockebyhus finns parkeringsplatser utomhus samt i garage.

Får jag ta med mitt husdjur?

Du får inte hysa husdjur i lägenheten, däremot är husdjur välkomna på tillfälligt besök.

Jag har barn som bor hemma, får jag ta med dem?

SVPHs seniorboende är avsett för personer över 55 år. Barn, vänner och anhöriga är självklart välkomna att hälsa på.

Ställ dig i kö

Du som har fyllt 55 år är välkommen att registrera dig i vår lägenhetskö. Du är själv ansvarig för att dina uppgifter (adress, e-postadress och telefonnummer) hos oss är aktuella genom att logga in och göra ändringar.

OBS: Ange alltid ditt personnummer (12 siffror: ååååmmddxxxx) som användarnamn vid registreringen. Om du inte har ett svenskt personnummer, kryssa i rutan överst i registreringsformuläret.

Gemensam ansökan: Om ni är ett par som söker gemensam bostad, gör så här:
1) Person 1 registrerar sig och får en inloggning.
2) Person 2 registrerar sig med sitt personnummer och får en inloggning och loggar sedan in och anger därefter medsökande (person 1) under rubriken: Ändra profil, Medsökande.

Avgift: Vi tar ut en avgift på 300 kr+ moms, totalt 375/person och år (gäller 2023).  Avgiften betalas oavsett när under året som du registrerar dig. Beloppet faktureras i efterhand till din e-postadress från företaget FINQR som SVPH samarbetar med. Detta innebär att fakturan betalas till bankgironummer med angiven betalningsmottagare FINQR/SVPH. Du kan själv kontrollera att din betalning har blivit registrerad. Det gör du genom att gå in via deras hemsida och ange fakturans OCR-nummer samt ditt postnummer. Här finns även möjlighet att hämta en kopia på fakturan.

Övriga frågor: Kontakta köhandläggare e-post: boansok@svph.se eller tel. 08-579 777 60 telefontid måndag-torsdag kl. 8.00 – 9.30.